Fotózás a természetben.
fotoonline.hu 2011.07.14. 14:02
Komponálás
Az erdőben millió téma közül választhatunk, napszaktól és időjárástól függetlenül. Nyilván vannak olyan helyzetek, amikor jóval nagyobb az esélyünk egy hatásos fotó elkészítésére, így igyekezzünk ezekben az időpontokban útra kelni. A hajnali fények meleg színeket varázsolnak a tájnak, a növények és rovarok ilyenkor csillognak a harmatcseppektől. Ezek együttese nagyon kellemes témákat vetít a keresőnkbe.
Amennyiben úgy vagyunk öltözve, próbáljunk meg alacsony nézőpontot választani, földközelből mutassuk be a természet ébredését. A vadállatok ilyekor még sokkal nyugodtabbak és közelebb merészkednek a lakott területekhez, így a hajnali órákban számítsunk felbukkanásukra. Amint felkelt a nap, eltűnnek a szép fények, és -szerencsés esetben - rekkenő napsütés veszi kezdetét. Ilyekor nehéz jó fotótémát találni, de az aljnövényzetben mászkáló rovarok még így is látványosak lehetnek. Figyeljünk a kullancsokra!
A déli napszak után érkezik a természetfotósok legkedveltebb időszaka, a napnyugta. Ehhez korán sem kell kelni, kezdő fotósok is sikerélményben fürödhetnek a remek fények által megvilágított témák miatt, és csak időben kell egy jó helyen lenni. Ilyenkor minden más, minden sokkal szebb, melegebb színben pompázik. Egy magaslatról fotózhatjuk a hegyek között lassan lemenő napot, vízparton a szép tükröződéseket, rovarokat. Ha lemenő napot fényképezünk, válasszuk a spot vagy középre súlyozott fénymérést. Ilyenkor a nap kevésbé ég ki, bár a környezet elég sötét lesz, csak sziluetteket fogunk látni.
Tavasszal az ébredő természetet kaphatjuk lencsevégre, nyáron a rengeteg rovar közül válogathatunk, ősszel pedig az egész természet kiszínesedik. Ami eddig unalmas zöld volt, az ilyenkor a szivárvány minden színében pompázik, így ügyeljünk rá, hogy még idejében elkapjuk az őszi hangulatot, mert a levelek hamar lehullanak, az erdő gyorsan szürkévé válik. Természetesen ősszel javarészt borús az égbolt, így kevés az esélyünk a szép, meleg színekre. Egy polárszűrővel javíthatunk a kevésbé beborult égbolton, és a levelekről visszatükröződő fehér fényeket is redukálhatjuk, amivel színesebbek lesznek fotóink.
Ha vízesést szeretnénk fényképezni, szintén érdemes lerekeszelni az objektívet, akár a legszűkebb rekeszértékig, hiszen ennél a témánál jóval érdekesebb képek születhetnek, ha hosszú záridőt alkalmazunk. Az érzékenységet értelemszerűen a legalacsonyabb értéken használjuk. Egy semleges ND- (azaz szürke-) szűrővel még hosszabb expozíciós időket használhatunk. Keressünk olyan helyet, ahova állványunkat stabilan felállíthatjuk, és a gépet sem éri vízpermet. Érdekesebbé teheti a képet, ha nem csupán a vízesésre koncentrálunk és az előtérbe komponálunk egy szép, mohával takart sziklát vagy vízparti növényt. A lerekeszelés miatt lesz bőven mélységélességünk, és az egész téma élesen látszik majd.
Éjszakai expozíciók a természetben
Ha az éjszaka a természetben ért minket, netán direkt az éjszakai táj fényképezése a cél, szükségünk lesz egy állványra. Sajnos a kompakt gépek többsége alkalmatlan az éjszakai természetfotózásra, mivel ezek általában nem adnak lehetőséget 1 percnél hosszabb záridő használatára. Egy ilyen fotózáshoz mindenképpen komoly kompakt gépre vagy DSLR-re lesz szükségünk. Ha tehetjük, figyeljük az időjárás jelentést, ugyanis felhős időben majdnem reménytelen jó fotót készítenünk, mivel a hold nem világítja meg a tájat. Ha tiszta égboltunk van, több téma közül is választhatunk.
Az éjszakai témákhoz több perces expozíciók szükségesek. Elsőre több mint valószínű, hogy nem a helyes expozíciós időt választjuk, de szerencsére sok lehetőségünk van próbálkozni. Amennyiben a föld forgását szeretnék a csillagok útjával érzékeltetni, keressünk valami előteret, egy fát, vagy egyéb hangulatos tereptárgyat, és komponáljuk be a fotóba, lehetőség szerint használjuk az aranymetszés szabályát. A zár ilyenkor akár 30-40 percig is nyitva lehet. Amennyiben a hold fényével megvilágított tájat szeretnénk megörökíteni, válasszunk alacsonyabb perspektívát és nagylátószögű objektívet használjunk. Az érzékenységet minden esetben a legalacsonyabb értéken érdemes tartani, így hosszabb expozíciót érhetünk el, és csökkentjük a képzajt is.
|